Szach-math

Szkolna Liga Zadaniowa – edycja 2

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu.

I etap

W etapie tym uczniowie otrzymają dwa zestawy składające się z sześciu zadań.

Za każde zadanie można zdobyć:

  • 3pkt – za pełne rozwiąznie;
  • 2pkt – za rozwiązanie zawierające drobne usterki;
  • 1pkt – za połowę zadania.

Terminy dostarczania rozwiązań są następujące:

  • zestaw 1 – do 20 października 2017r.
  • zestaw 2 – do 10 listopada 2017r.

Rozwiązania należy przesłać na adres adrian@szachmath.pl lub osobiście dostarczyć do administratora bloga.

Wyniki będą publikowane na bieżąco na stronie szkoły.


Zestaw I

Zadanie 1

Wykaż, że liczba 333^{777}+777^{333} jest podzielna przez 10.

Zadanie 2

Rozłóż na czynniki wyrażenie

    \[a^{3}(b-c)+c^{3}(a-b)-b^{3}(a-c).\]

Zadanie 3

Wyznacz wszystkie pary (x,y), spełniające układ równań

    \[ \begin{cases} (x+y)(x^{2}+y^{2})&=65\\ (x-y)(x^{2}-y^{2})&=5. \end{cases} \]

 


Zestaw II

Zadanie 4

Wykaż, że

    \[1\cdot 2\cdot 3\cdot\ldots\cdot n\leq\left(\frac{n+1}{2}\right)^{n},\quad n=1,2,\ldots\]

Zadanie 5

W trapezie prostokątnym podstawy mają długości ab (a>b), a wysokość h. Oblicz odległość punktu przecięcia przekątnych trapezu od dłuższej podstawy.

Zadanie 6

Obliczyć sumę k początkowych wyrazów ciągu (a_{n}), określonego rekurencyjnie

    \[a_{1}=\frac{1}{2}\quad,\quad a_{n}=\frac{1-a_{n-1}}{2}\quad,\quad n=2,3,\ldots.\]

 


Awans do 2. etapu uzyska najlepszych dziesięciu uczniów.

Ranking zostanie ustalony na podstawie punktów zdobytych za powyższe zadania.

W przypadku tej samej liczby punktów (dwóch lub większej ilości uczniów), o wyższym miejscu decydują następujące kryteria:

  1. większa liczba pełnych rozwiązań, tzn. większa liczba ,,3″;
  2. większa liczba ,,2″;
  3. wiek uczestnika, tzn. młodszy uczeń zostanie sklasyfikowany na wyższym miejscu.

II etap – półfinał

W etapie tym dziesięciu uczniów przez 45 minut będzie rozwiązywało 3 zadania  (punktacja jak w I etapie).

Pięciu uczniów z najlepszym wynikiem awansuje do finału.

W przypadku tej samej liczby punktów (dwóch lub większej ilości uczniów), o wyższym miejscu decydują następujące kryteria:

  1. większa liczba pełnych rozwiązań w półfinale, tzn. większa liczba ,,3″;
  2. większa liczba ,,2″ (w półfinale);
  3. wynik 1. etapu;
  4. wiek uczestnika, tzn. młodszy uczeń zostanie sklasyfikowany na wyższym miejscu.

Termin półfinału zostanie podany później.

III etap – finał

W finale, podobnie jak w poprzednim etapie, pięciu uczniów przez 45 minut będzie rozwiązywało 3 zadania (punktacja jak w I etapie).

Uczeń z największą liczbą zdobytych punktów zostanie zwycięzcą 1. edycji Szkolnej Ligi Zadaniowej II LO w Poznaniu. Dla finalistów przewidziane są nagrody rzeczowe.

W przypadku tej samej liczby punktów (dwóch lub większej ilości uczniów), o wyższym miejscu decydują następujące kryteria:

  1. większa liczba pełnych rozwiązań w finale, tzn. większa liczba ,,3″;
  2. większa liczba ,,2″ (w finale);
  3. wynik 2. etapu;
  4. wynik 1. etapu;
  5. wiek uczestnika, tzn. młodszy uczeń zostanie sklasyfikowany na wyższym miejscu.

Termin finału zostanie podany później.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 komentarze dla “Szkolna Liga Zadaniowa – edycja 2”